hogerugpijn

pijn in de bovenrug

Met de bovenrug wordt de thoracale- of borstwervelkolom bedoeld.
Acute pijnklachten in dit ruggedeelte komen minder vaak voor dan in de onderrug.
In de bovenrug is het vaak een wat vaag zeurend of stijf gevoel. Oorzaken vanuit zeer verschillende lichaamsregio's kunnen aanleiding geven tot deze klachten en daarom is ook hier een zorgvuldige anamnese belangrijk.
Op de eerste plaats moeten ernstige aandoeningen worden uitgesloten zoals hart- of longaandoeningen.

zorvuldigheid geboden !

De bovenrug, de borstwervelkolom, is het blauwe gedeelte op de afbeelding hiernaast.
Het is duidelijk de "kapstok" waar de hele romp aan hangt, tussen onderrug en nek. De overgangszône met de nek en onderrug, rood en groen, vertonen specifieke kenmerken.

rug Lumbale, thoracale en nekwervels zijn verschillend van vorm en hebben daarom hun eigen bewegingsmogelijkheid. De onderrug, de lumbale wervelkolom, beweegt voor-achterwaarts maar kan niet roteren. De borstwervelkolom kan beiden, maar roteert met name. De nek is in alle richtingen beweeglijk. Deze omslag in bewegingsrichting zorgt voor kwetsbare zônes:

symtomen

oorzaken

naar boven

bijzondere symptomen en hun oorzaak

onderzoek en behandeling

Het onderzoek vindt plaats in stand bij verschillende bewegingen, daarna in zit en in buiklig op de behandeltafel.
Dit bewegingsonderzoek is altijd geintegreerd in het geheel. De mobiliteit van de ribben wordt getest, waarbij vooral wordt gelet op een blokkade van meerdere ribben tegelijk. Dit kan duiden op invloed vanuit het viscerale en neurovegetatieve systeem. Op geleide van deze uitkomsten worden de anamnese en onderzoek verder aangepast. (zie onderzoek).

Bij de behandeling kan het voorkomen dat wervels of ribben met een manipulatie worden vrij gemaakt.
Daarnaast is de behandeling van het fasciale systeem dat romp en schoudergordel aan elkaar verbindt, erg belangrijk; dit gebeurt door verschillende mobiliserende rek- massage- en fasciale technieken. Ook komen bijna altijd mobiliserende en versterkende oefeningen aan bod. Denk aan core-stability en rekoefeningen.